"Är du lesbisk, Linnea?"

 
Detta har jag fått höra ett antal gånger, absolut inte jättesuperextremofta, men ibland. Av någon vän här, någon bekant där. Och jag förvånas alltid över att jag faktiskt får den frågan, men kanske ännu mer, att svaret spelar så stor roll. Hur i helvete ska jag kunna veta? Hur ska någon kunna veta? Och varför betyder det så mycket för folk att få veta? 
 
I början tog jag illa upp av detta. Och den reaktionen irriterar mig som in i helvete. Varför skulle inte jag kunna vara lesbisk? Är jag verkligen lika fördomsfull som alla trångsynta, fördomsfulla kufar som faktiskt sparar sin SD-valsedel istället för att slänga den? Jag började tänka om, tänka rätt, analysera och reflektera. 
 
Under jul träffade jag en mate som ligger mig mycket varmt om hjärtat (du vet vem du är fnisslol), och vi satt länge och diskuterade just detta. Vi förundrades över hur jäkla viktigt det är för människan att ständigt kategorisera andra så fort vi får chansen. Alltid vill vi veta folks etnicitet, sexualitet, kön och politiska åsikt. Kanske för att det är lättare att döma då, kanske för att vi behöver det för att lättare bestämma vad vi tycker om dem. Men varför ska faktorer som dessa spela någon roll, egentligen? 
 
För om en verkligen uppskattar och klickar med en person, vad spelar det för roll om denne är moderat, när en själv är vänsterpartist? Eller om ens nära vän är homosexuell, fast en själv är straight? Eller om ens släkting bytt kön från kvinna till man, när en själv haft samma kön hela sitt liv? Vad har det för påverkan? 
 
Jag tror verkligen att vårt extrema behov av att lägga personer i fack påverkar oss så jävla mycket mer negativt än vi tror. Att generalisera i allmänhet är något jag är sjukt emot. Det är när människan generaliserar som den blir som allra grymmast, och dummast. Det är i generaliseringen som rasism och främlingsfientligheten växer fram och lägger sig över världen som en mörk dimma, med avsikten att förinta allt vackert, allt som innebär sammanhållning, mänsklighet, sympati och värme. Att påstå att en viss folkgrupp, exempelvis muslimer eller homosexuella, är på ett visst sätt, är att generalisera till det yttersta. Men det är just detta som ständigt händer omkring oss. Främlingsfientligheten växer snabbare än någonsin och om vi inte reagerar kommer den sluka oss till nästa valår. 
 
Nu kanske ni känner det som att jag flummar iväg alldeles för mycket, men jag tycker det är viktigt att hela tiden analysera och rannsaka oss själva, och fråga oss varför vi beter oss som vi gör. Varför vi tar avstånd från personer i vår omgivning på grund av den enkla anledningen att vi inte tycker som dom. Hur många av er skulle tillexempel, med handen på hjärtat, inte reagerat om jag faktiskt skulle skrivit här att jag är lesbisk? Hur många skulle inte lägga mig i ett fack och helt plötsligt ha en helt annan bild av mig som person? 
 
Jag tycker inte det ska behöva vara så. Jag är så jäkla trött på att vi alla ska vara så jäkla petiga, dömande och skvallriga av oss. Vad i helvete spelar det för roll vilken person jag väljer att älska? Eller vart jag kommer ifrån ursprungligen? Eller vad jag röstar på i nästa val? 
 
Jag står till hundra procent för den jag är, och jag är inte rädd att berätta det för någon om denne skulle undra. Men jag tycker inte jag ska behöva göra det bara för att mata andra människors nyfikenhet. Därför tänker jag avsluta detta inlägg med ett citat från en fenomenal artist och fantastiskt smart brud, Ellinor Olovsdotter, också känd som Elliphant. 
 
”We change every day. If I want to fuck a girl, I fuck a girl. If I want to fuck and old man, I fuck an old man. I don’t have any boundaries and I would never call myself anything. Even if I had a girlfriend I would never call myself gay, I’m still just Elli and I think this whole thing about putting people in a box is what I’m working against”.

Så, ja. She basically said it all. Det finns inte mycket mer att tillägga än detta; glöm för bövelen inte bort att stanna upp då och då och analysera dig själv, fråga dig själv varför du reagerar som du gör i vissa situationer. Sluta lägga folk i fack och sluta döma andra människor för att de inte är, tänker eller tycker som du. Människor kommer alltid vara olika, det är en stor värld och vi måste ta hand om varandra för att vi inte ska gå under. 
 
För alla er wankers som trodde detta skulle bli ett komma-ut-ur-garderoben-inlägg; sorry to disappoint you. Jag tänker inte skriva något häpnandsväckande och skvallervänligt idag. Det enda som ni behöver veta är att jag är Linnea. Jag är en människa. Jag är intresserad av andra människor. Om nästa person jag blir förälskad i är en kille eller tjej får framtiden utvisa, det enda jag vet är att det med allra största sannorlikhet inte kommer vara Putin. 
 
 
Ta hand om er! 


Kommentarer
Hanna

Så galet bra skrivet! Viktigt att stanna upp och rannsaka sig själv och sina fördomar (som en trott att en inte har).

Svar: Åh, tack Hanna! :) jaa, eller hur! Om alla bara anstränger sig lite extra blir tillvaron lite lättare!
Linnsey

2015-01-04 @ 21:56:10


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0