Them gorillas

- ”Var inte rädda för att be folk dra åt helvete!”
 
Detta var ett av det första tipsen jag och min kompis fick när vi letade lägenhet i London för någon månad sedan. Vi hade bestämt oss för att träffa en svensk tjej som bott och jobbat här i ca 16 år, för lite guidning i bostadsdjungeln. Men kommentaren ovan rörde varken hyresvärdar, kontrakt eller deposition. Det berörde män. Män på gatan, klubbar och dylikt som synar en uppifrån och ner, kanske fäller någon sliskig kommentar om ens utseende lite ocharmigt, eller allra värst väljer att närma sig på ett obehagligt sätt. Antar att många brudar håller med mig när jag kort och gott säger att: iz nasty! 
 
Jag tror jag talar för alla tjejer jag känner när jag säger att vi alla råkat ut för sliskiga snubbar någon gång. Det kryllar av dom. Snubbar som grabbar en, försöker ragga upp en, följer efter en i nattmörkret och kanske till och med gör något ännu värre. 
 
Tack och lov har jag själv klarat mig undan hyfsat lindrigt än så länge. Det värsta jag varit med om hittills är nog faktiskt bara att någon lite randomly grabbat mitt ass. Milt, sure, men det gick ändå inte att undgå att, på två röda sekunder, skifta mitt humör från detta: 
 
 
Till detta:
 

Med all fucking rätt, om du frågar mig! 

 

Anyways, när en kompis hälsade på här i London för inte så längesedan, råkade hon dessvärre ut för något som var snäppet värre. 

Det hela inträffade mitt i det skälvande, bullrande och världsomfattande Fotbolls-VM. Trots att jag själv spelat fotboll i, gud vet hur många år, har jag aldrig riktigt fattat hur folk kan vara så sjukt involverade i en sport när de själva inte är med och kickar på planen. Jag har liksom alltid varit den som har rynkat på näsan och himlat med ögonen åt alla svettiga, ansiktsmålade, högljudda fotbollshuliganer som likt brunstiga gorillor spatserar på gatorna och brölar något ohörbart till taktfasta handklapp. I år var inget undantag. Hur som haver så skulle jag möta mina svenska vänner utanför en tunnelbanestation i centrala London, kjempegöy! Glada och peppade börjar vi gå hem till min kompis studentboende när vi passerar ett gäng med gorillor av just detta slag, härligt, kaxigt berusade och brölandes på ett språk som var omöjligt att skilja från brittisk engelska eller Wookie. När vi passerar detta gäng väljer en av dessa härliga grabbar att helt oförberett sträcka ner näven mot min tjejkompis, och ta henne mellan benen under hennes kjol. Detta varpå hon i ren chock skriker ”What the FUCK are you doing????”. Allt är över på en millisekund och ingen av oss hinner ens reagera förrän gorillorna lunkat vidare och deras skränande hejaklacksbröl sakta avtar. 
 
Mitt feministiska hjärta värker av bara tanken att jag inte hann ta in hela händelsen snabbare och, istället för att stå där som ett ufo, ge detta vidriga fyrtorn en välförtjänt pungspark. Men jag hade helt enkelt inte i mina vildaste fantasier ens en tanke på att en vuxen människa skulle kunna göra något dylikt. Och hur sjukt är det, att en idag SKA vara medveten, och beredd på att bli antastad av en helt okänd person mitt på blanka eftermiddagen? Det är fanemig inte rätt någonstans! Och det som är ännu mer sjukt är att det här varken är första eller sista gången något liknande har hänt mig eller vänner i min omgivning! 
 
Det finns egentligen inte så mycket mer att säga om det här, för det är så jävla uppenbart vad som är rätt och fel! Självklart finns det idiotiska kvinnor som män (vilket jag ständigt tvingas påpeka för att inte bli outad som ”manshatare), men just denna händelse är så innerligt aktuell just nu; män, inte alla, men många, tar sig hela jävla tiden rätten till kvinnors kroppar! Varesig det gäller en klassisk rövklapp, ett sliskigt tafsande täckt med någon dålig raggningsreplik eller en våldtäkt. Och det är vidrigt, omoget, primitivt och fullkomlig idiotiskt! 
 
Så, to wrap it up, shout out till alla gorillor; SLUTA UPP med att bete er som ett jäkla djur på zoo och FÖRSÖK använda de få hjärnceller ni besitter innan ni handlar! Och om ni känner att ni inte kan hålla händerna i styr så fort ni kommit i kontakt med lite alkohol så snälla, sök hjälp! Fo realz!
 
Och för att bryta ner det till dadda-nivå för att undvika missförstånd: 
 
 
= NEJ!
 
 

= JA!

Över och ut, vänner! Ta hand om varandra! 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0